Przejdź do treści

Ustawienia dostępności

Rozmiar czcionki
Wysoki kontrast
Animacje
Kolory

Tryb ciemny włączony na podstawie ustawień systemowych.
Przejdź do , żeby zmienić ustawienia.

Godło Polski: orzeł w złotej koronie, ze złotymi szponami i dziobem, zwrócony w prawo logo-sygnet Politechniki Morskiej w Szczecinie - głowa gryfa, elementy kotwicy i sygnatura PM
Logo Wydzialu
Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu Politechniki Morskiej w Szczecinie

Unia Europejska

Publikacje Katarzyna Sosik

Tytuł : Reduction of the movement of individual vehicles in cities – a case study

Autor/Autorzy: Kamil Pędziwiatr, Katarzyna Sosik-Filipiak

Miejsce publikacji: Scientific Journals of the Maritime University of Szczecin-Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Szczecinie

Rok: 2021

Słowa kluczowe: road traffic, individual transport, transport policy, restrictions of traffic, urbanization, urban transportation, sustainable urban development

Abstrakt: The aim of the article is to indicate the best practices used to limit individual transport in selected European cities. Due to the dynamically progressing urbanization processes and the related development of cities, the demand for transport services is increasing. Individual transport has become a significant problem, which contributes to the increase in road traffic in urban transport networks, causing congestion, which determines the increase in air pollution and noise emissions, road accidents and affects the health and quality of life of residents by limiting their mobility and transport accessibility . More and more often local authorities decide to implement traffic restrictions in cities, thus contributing to reducing the negative effects of transport. The methods of source analysis, descriptive analysis and the method of deduction were used to carry out the analysis. As indicated by the conducted analysis, the constant search for new solutions contributing to the reduction of transport problems is a challenge for city managers in the era of rapidly advancing urbanization processes. The implemented transport policy and the pace of implementing changes seem to be a key aspect in discouraging the society from using individual road vehicles in the city.

Adres strony internetowej (link) do pełnego tekstu 
publikacji: https://repository.am.szczecin.pl/handle/123456789/2693

Tytuł: Impact of the Construction Supplies Implementation on Road Safety in the City Center: A Case Study of the City of Szczecin

Autor/Autorzy: Oleksandra Osypchuk, Katarzyna Sosik

Miejsce publikacji: Sustainability

Rok: 2021

Słowa kluczowe: city logistics, construction supplies, road safety

Abstrakt: The development of modern cities is impossible without an increase in the number of construction projects implemented. However, in the conditions of limited spaces, local and national legal regulations, and logistic difficulties, their implementation is becoming a growing challenge. Construction supplies can pose a particular problem. Its planning, organization, and implementation have an impact not only on construction and assembly works, but also on the external environment of the construction site, of which traffic is an important element. The aim of the study was to analyze and answer the question of whether there is a connection between the implementation of construction supplies and the occurrence of road traffic hazards in cities on the example of Szczecin. In addition, the article aims to find solutions to reduce the number of road accidents and increase road safety. The conducted research also revealed the weak points of the system of collecting and analyzing data on road accidents. The research covered selected areas in the center of Szczecin, where construction projects have been implemented since 2016 and road accidents have occurred. The reference year is the year preceding the start of construction. The research on selected construction projects meeting the criteria, carried out in the article has shown that their implementation may have an impact on the level of safety in the areas adjacent to the construction site. However, the unequivocal statement of such relationship must be supported by extended research, covering a greater number of projects, additional consideration of the number of deliveries for supply purposes, and the characteristics of vehicles involved in road incidents.

 

Adres strony internetowej (link) do pełnego tekstu publikacji: https://www.mdpi.com/2071-1050/13/4/1725

Tytuł: Współczesne miejskie systemy transportowe w kontekście zrównoważonego rozwoju w Polsce

Autor/Autorzy: Katarzyna Sosik

Miejsce publikacji: Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej

Rok: 2020

Słowa kluczowe: miejski system transportu, strategia rozwoju miasta, zrównoważony rozwój, zrównoważony system transportu

Abstrakt: Zapewnienie efektywnego i sprawnego przemieszczania się ładunków i osób w miejskich systemach transportowych wpływa na jakość życia i wzrost konkurencyjności wobec innych miast. Koncepcja zrównoważonego rozwoju miast stanowi odpowiedź na ich dynamiczny wzrost, zmieniające się potrzeby ich mieszkańców oraz na konieczność ograniczania negatywnych skutków funkcjonowania miejskich systemów transportowych. Celem artykułu jest identyfikacja działań planowanych przez zarządców wybranych polskich miast w kontekście rozwoju zrównoważonych systemów transportu. W ramach realizowanych badań zostały przeanalizowane strategie rozwoju pod względem opracowanych celów i zamierzonych działań. W publikacji wykorzystano metody analizy źródeł, analizę opisową oraz metodę dedukcji. Do weryfikacji poszczególnych aspektów artykułu posłużyła analiza literatury polsko- i anglojęzycznej.

 

Adres strony internetowej (link) do pełnego tekstu publikacji: http://wz.pcz.pl/znwz/files/z39/5_39.pdf

Tytuł monografii: Research and the Future of Telematics

Tytuł rozdziału monografii: Pedestrian Safety in Smart Cities – The Challenges and Solutions

Autor/Autorzy: Katarzyna Sosik, Stanisław Iwan

Rok: 2020

Słowa kluczowe: Intelligent Transport System, Safety of pedestrian, smart city

Abstrakt: The increase in the level of urbanisation is associated with the dynamics of changes taking place in the world. The literature on the subject described the contemporary structure of society as an information society or a knowledge society. Common access to information resources and participation in their acquisition affects the use of knowledge resources in industrial systems. The development of the information society determines the availability of ICT solutions. In the era of the information society, changes in expectations towards the urban transport system have become significant. The complexity of transport processes has made it necessary to use telematics systems to enable effective management. The main purpose of telematics solutions in road transport is to eliminate transport congestion. The European Union and the member states are taking action to solve transport problems. Due to the information revolution and globalisation, special attention is paid to ensuring safety for road users. Prevention of transport and industrial disasters was set as the goal of the transport system development. The effect of the aforementioned activities is interest in the Smart Cities concept. In recent years, much attention has been devoted to ensuring safety for road users, including the use of Smart City tools. In particular, innovations created for the needs of road vehicle users are noticed. Designing, producing and implementing technology supporting the safety of vulnerable road users, including pedestrians, is becoming a problem. Many European cities create original propositions of good practices in this area. The article reviews the existing solutions of Intelligent Transport Systems in the field of Smart City supporting pedestrian safety.

ISBN: 978-3-030-59269-1

 

Adres strony internetowej (link) do pełnego tekstu publikacji: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-59270-7_14

Tytuł: Difficulties affecting distribution process in a city - a forwarder perspective

Autor/Autorzy: Katarzyna Sosik, Magdalena Turzeniecka, Stanisław Iwan

Miejsce publikacji: Transportation Research Procedia

Rok: 2019

Słowa kluczowe: cargo distribution, forwarder, supply chain, transport, urban logistics

Abstrakt: Distribution processes are major links in logistics chains. However, there are many hindrances to those processes, and quick elimination of those difficulties is essential for the process effectiveness. In this context, invaluable help is provided by IT tools such as freight exchange platforms, integrated management systems (ERP, CRM), fleet management systems, etc., as their application makes it possible to mitigate many hindrances. Apart from that, forwarders play a significant role in efficient coordination of deliveries. These aspects become particularly important when such processes take place within urban areas. The specific nature of distribution processes implementation in cities is determined by both the complexity of transport networks and considerable interactions with other users of the road infrastructure, as well as the environmental and social aspects. This article aims to presenting the role of carriers in elimination of hindrances, in order to ensure efficient implementation of distribution processes in cities. To ensure the efficient functioning of the logistics chain it is necessary to identify any restrictions affecting the execution of transport and forwarding orders.

 

Adres strony internetowej (link) do pełnego tekstu publikacji: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352146519301383

Tytuł: Aspekt bezpieczeństwa pieszych na skrzyżowaniach drogowych z sygnalizacją świetlną

Autor/Autorzy: Katarzyna Sosik, Patrycja Pawłowska

Miejsce publikacji: Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe

Rok: 2019

Słowa kluczowe: miasto dla pieszych, miejski system transportowy, sygnalizacja świetlna, systemy telematyczne, transport drogowy

Abstrakt: Postępująca globalizacja, mobilność społeczeństwa, modernizacja infrastruktury transportu, chęć posiadania własnego środka transportu przyczyniają się do zwiększonej liczby pojazdów drogowych oraz wielu problemów transportowych. Można do nich zaliczyć przede wszystkich występowanie kongestii transportowej, która w następstwie jest źródłem kolejnych problemów systemów transportu drogowego. Zanieczyszczenie środowisko, wzmożony hałas, występujące zagrożenia w ruchu drogowym, utrudniona komunikacja wpływa w szczególności negatywnie na funkcjonowanie użytkowników miejskich systemów transportowych. Na wprost zwiększającym się oczekiwaniom użytkowników miejskich systemów transportowych wychodzą systemy wspierające bezpieczeństwo ich użytkownikom oraz zwiększające przepustowość sieci transportowych. Jednym z przykładów systemu jest sygnalizacja świetlna. Implementacja tego systemu pozwala na bezpieczniejsze poruszanie się w ruchu drogowych poszczególnym jego uczestnikom, w tym pieszych. W artykule poruszono problem bezpieczeństwa pieszych w ruchu drogowym. Przedstawiono analizę policyjnych danych statystycznych dotyczących liczby wypadków i ich skutków z udziałem pieszych. Dodatkowo zaprezentowano wyniki badań dotyczących subiektywnej oceny bezpieczeństwa pieszych na skrzyżowaniach drogowych wspieranych sygnalizacją świetlną. Zastosowano metodę wywiadu bezpośredniego z udziałem pieszych jako uczestników ruchu drogowego.

 

Adres strony internetowej (link) do pełnego tekstu publikacji: http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-ce0d41bc-3273-40c3-9427-83ec890cffd9?q=788d4377-23fb-44b5-95ff-17adb5170b56$1&qt=IN_PAGE

Tytuł: Ocena użyteczności znaków zmiennej treści na przykładzie miasta Szczecin

Autor/Autorzy: Katarzyna Sosik

Miejsce publikacji: Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe

Rok: 2019

Słowa kluczowe: bezpieczeństwo transportu drogowego, Inteligentne Systemy Transportowe, telematyka, zarządzanie ruchem drogowym, znaki zmiennej treści

Abstrakt: Wzrost liczby użytkowników ruchu drogowego wpływa na zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa, przepustowości sieci dróg, a także zapewnieniu komfortu użytkownikom transportu drogowego. Rozwiązania z zakresu Inteligentnych Systemów Transportowych wydają się być istotne w zagwarantowaniu powyższych potrzeb. W artykule zostały przedstawione wyniki badań, które dotyczące użyteczności znaków i tablic zmiennej treści. Jako metodę badawczą zastosowano wywiad bezpośredni z udziałem użytkowników ruchu drogowego na stałe mieszkających w Szczecinie. Badania miały na celu ocenę użyteczności wybranego systemu telematycznego.

 

Adres strony internetowej (link) do pełnego tekstu publikacji: http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-714613f1-fe6b-4e0c-9568-eed13e0222d5

Tytuł: Zarządzanie stanem technicznym taboru kolejowego na przykładzie węglarki budowy normalnej typu 401WB

Autor/Autorzy: Katarzyna Sosik, Patrycja Pawłowska, Aleksander Waliszyn

Miejsce publikacji: Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe

Rok: 2019

Słowa kluczowe: stanowiska naprawcze i pomiarowe, tabor kolejowy, tabor kolejowy, węglarka budowy normalnej typu 401 Wb, zarządzanie stanem technicznym wagonu

Abstrakt: W artykule przedstawione zostały etapy przeprowadzenia napraw i remontów węglarki budowy normalnej typu 401 Wb. Opisano rodza-je uszkodzeń i złamań elementów węglarki. Przedstawionezostały poszczególne stanowiska zastosowane do naprawy tych uszkodzeń oraz odnotowano, że najczęściej spotykanymiich rodzajamisą: zużycia ścian bocznych i podłogi wagonu poprzez towary typu węgiel, złom, rudy; zużycia eksploatacyjne i braki klocków hamul-cowych, pęknięcia zmęczeniowe sprężyn nośnych wagonu; zużycie i niesprawność zderzaków; przesunięcia obręczy koła względem kola bosego.

 

Adres strony internetowej (link) do pełnego tekstu publikacji: http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-68963b36-a994-4dca-b043-0a0784f8f49c

Tytuł: Koncepcja sieci odcinkowych pomiarów prędkości w województwie zachodniopomorskim

Autor/Autorzy: Katarzyna Sosik

Miejsce publikacji: Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe

Rok: 2018

Słowa kluczowe: bezpieczeństwo drogowe, Inteligentne Systemy Transportowe, pomiar prędkości, ruch drogowy, transport drogowy

Abstrakt: W artykule przedstawiono koncepcję wdrożenia sieci odcinkowych pomiarów prędkości na przykładzie województwie zachodniopomorskiego. Autorka skupiła się na rozwiązaniach Inteligentnych Systemów Transportowych służących do poprawy bezpieczeństwa transportu drogowego. W pierwszej części artykułu został omówiony stan bezpieczeństwa ruchu drogowego województwa zachodniopomorskiego. W dalszej części zostały przedstawione rozwiązania systemów telematycznych powszechnie stosowanych do rejestrowania prędkości pojazdów drogowych oraz sposób rejestrowania i przetwarzania danych. W trzeciej części przeanalizowane zostały mapy wypadków oraz miejsca zaimplementowanych odcinkowych pomiarów prędkości, na podstawie których powstała autorska propozycja miejsc wdrożenia sieci odcinkowych pomiarów prędkości ze względu na dużą wypadkowość.

 

Adres strony internetowej (link) do pełnego tekstu publikacji: http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-4129b1e4-9805-4043-955f-4dca9be1c4d4

Tytuł: Znaczenie sygnalizacji świetlnej do poprawy bezpieczeństwa transportu drogowego

Autor/Autorzy: Katarzyna Sosik, Stanisław Iwan

Miejsce publikacji: Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe

Rok: 2018

Słowa kluczowe: bezpieczeństwo, sygnalizacja świetlna, telematyka transportu, transport drogowy

Abstrakt: Ze względu na wzrost liczby użytkowników ruchu drogowego, zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa nabiera coraz większego znaczenia.Rozwój Inteligentnych Systemów Transportowych wydaje się być w tym zakresie szczególnie pomocny. W artykule przedstawiono wyniki badań dotyczące znaczenia sygnalizacji świetlnej dla poprawy bezpieczeństwa transportu drogowego na przykładzie Szczecina. Zastosowano metodę wywiadu bezpośredniego z udziałem użytkowników dróg.Badania miały na celu określenie przydatności nowoczesnych technologii w zakresie poprawy bezpieczeństwa systemu transportowego.

 

Adres strony internetowej (link) do pełnego tekstu publikacji: http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-ac113074-e4b3-41cf-a6e8-64429a4c631f

Tytuł monografii: New Trends in Production Engineering

Tytuł rozdziału monografii: A Characteristic of Selected Properties of Vulcanised Rubber Elements Used on the “Izabel” Inland Vessel

Autor/Autorzy: Katarzyna Sosik, Patrycja Pawłowska, Zbigniew Matuszak, Maria Chovancova

Rok: 2018

Słowa kluczowe: ageing, hardness, vulcanised rubber, wear and tear

Abstrakt: Vulcanised rubber as a complex system is made from the basic component being virgin rubber and various components amounting to 10-15 per cent or even more. The material gains its most valuable properties in the final phase of processing i.e. vulcanisation. In mechanical as well as automotive engineering it is important for vulcanised rubber to be resistant to grease, oil and fuel in high operating temperatures. Being one of the very valuable isolation materials, vulcanised rubber is also characterised by dielectric and elastic properties as well as distinguished resistance to operating conditions (high/low temperature, weather conditions). All the above mentioned applications of vulcanised rubbers are also found in the shipyard industry. Their use is also very much predicated on the properties such as: ability to attenuate mechanical vibrations, high elasticity, considerable elastic deformability under static and dynamic loads, low permeability of water and gas, resistance to various chemicals, and other. The purpose of this article was to determine the hardness of vulcanised rubber samples obtained from various places on the “Izabel” inland barge. The scope of the study covered sampling and preparing the samples for testing (i.e. cleaning and degreasing the samples). Then, the hardness of the samples was measured using the Shore hardness test. The first part of the article presents the general concept of vulcanised rubber, its main components, properties, applications, and ageing. The second part focuses on the research scope and measuring the hardness of vulcanised rubber samples obtained from the “Izabel” inland barge.

ISBN: 978-83-952420-0-7

 

Adres strony internetowej (link) do pełnego tekstu publikacji: https://content.sciendo.com/view/journals/ntpe/1/1/article-p675.xml?rskey=THSrKe&result=1

Autor: Beata Wysocka

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana

Zalecamy użycie innej przeglądarki, aby poprawnie wyświetlić stronę