Relacja z konferencji „12,5m – Milowy krok w rozwoju portu Szczecin?” z udziałem reprezentantów Wydziału Inżynieryjno-Ekonomicznego Akademii Morskiej w Szczecinie.

W ramach Jubileuszu 75-lecia Wyższego Szkolnictwa Ekonomicznego na Pomorzu Zachodnim, 27 października 2021 odbyła się w budynku organizatora - Instytutu Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego konferencja naukowo - praktyczna „12,5m – Milowy krok w rozwoju portu Szczecin?”. Przy organizacji konferencji współpracował również Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Akademii Morskiej w Szczecinie. Patronat honorowy nad konferencją objęli Prezydent Miasta Szczecin oraz Rektorzy obu uczelni.
Inwestycja pozwoli na zawijanie do portu w Szczecinie większych statków, co znacząco poprawi jego konkurencyjność wobec innych portów południowego Bałtyku w obsłudze ruchu morskiego i na pewno zwiększy ilość przeładunków ekspediowanych drogą morską.
Przy okazji konferencji dokonano odsłonięcia tablicy pamiątkowej poświęconej nestorowi problematyki transportu morskiego w Szczecinie, śp. prof. Franciszkowi Gronowskiemu.

Kluczowa inwestycja
Będąca na ukończeniu modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin obejmuje pogłębienie toru wodnego do 12,5 m, na odcinku ok. 62 km, z jego równoczesnym poszerzeniem do 100 m oraz budową nowych umocnień brzegowych i konstrukcji hydrotechnicznych pomiędzy Zalewem Szczecińskim a Basenem Górniczym w Morskim Porcie w Szczecinie (m. in. dwie sztuczne wyspy na Zalewie Szczecińskim, które powstały z materiału wydobytego podczas pogłębiania).Inwestycja pozwoli na zawijanie do portu w Szczecinie większych statków, co znacząco poprawi jego konkurencyjność wobec innych portów południowego Bałtyku w obsłudze ruchu morskiego i na pewno zwiększy ilość przeładunków ekspediowanych drogą morską.
Przyszłość portu Szczecin-Świnoujście
W dyskusji nad przyszłością portu w Szczecinie, jedną z reprezentantek Akademii Morskiej była dr inż. Natalia Wagner z WIET, która w wystąpieniu pt. „Wpływ realizacji projektu „12,5 m dla Szczecina” na konkurencyjność szczecińskiego portu” przedstawiła analizę kosztów ponoszonych przez załadowców przed i po zakończeniu tej inwestycji. Prelegentka przeanalizowała kilka wariantów łańcuchów transportowych oraz wskazała optymalną wielkość statku, który mógłby zostać wykorzystany w każdym z nich. Omówiła spodziewane korzyści finansowe, które mogą osiągnąć załadowcy, dzięki stosowaniu jednostek handymax, oraz w niektórych sytuacjach panamax, zamiast masowców handysize.Przy okazji konferencji dokonano odsłonięcia tablicy pamiątkowej poświęconej nestorowi problematyki transportu morskiego w Szczecinie, śp. prof. Franciszkowi Gronowskiemu.

